Ještě než se pustíme do hlasování, tak bych se rád ujistil, zdali jsme se všichni seznámili se všemi připomínkami vznesenými k tomuto tématu.
1. Výraz "reprezentant výkonného výboru" - není to žádný světoborný termín, ale je třeba buď najít lepší nebo zůstat u tohoto, aby se výraz "člen výkonného výboru" nepoužíval pro označení 2 různých skupin lidí. To by mohlo vést k nepříjemným nedorozuměním. Mírův návrh nic z toho neřeší, navíc nemáme předsedu ani místopředsedu.
2. Připomínky Milana Šlamiara - nikdo na ně zatím nereagoval, takže s tím začnu sám:
Citace:
V případě, že některý orgán ČKS přijme rozhodnutí, které je v rozporu s obecně závaznými právními předpisy nebo jinými předpisy, kterými je ČKS vázán, nebo stanovami ČKS, je prezident povinen upozornit orgán, který předpis vydal na jeho rozpor s příslušnou právní normou, nebo interním předpisem...
Pokud se něco takového stane, není jisté, že si prezident svazu tohoto rozporu bude vědom. I právníci mají své specializace a neznají vše, pravděpodobnost, že funkci prezidenta bude vykonávat právník, je velmi nízká, a tudíž odhalení takovéto chyby není jisté. Proto prezident nemůže být POVINEN tuto situaci řešit, může mít pouze právo.
Citace:
Pozastavení rozhodnutí projedná výkonný výbor neprodleně, nejpozději do tří dnů. (5,10,…) ....utí. Příslušný orgán, který napadené rozhodnutí vydal, je povinen pozastavené rozhodnutí neprodleně opět projednat a uvést do souladu s příslušnou normou.
Proč výkonný výbor? Pokud rozhodnutí přijme např. nějaký klub, neumím si představit, jak bude výkonný výbor řešit to, čeho klub chtěl rozhodnutím docílit. Do souladu s příslušnou právní normou to musí uvést ten orgán, který rozhodnutí přijal a nevím, co by na tom měl výkonný výbor projednávat.
Citace:
Platný je právní předpis (norma…dokument,) :
a) pokud byl vydán orgánem, který je k vydání takového dokumentu zmocněn (např.
Stanovy ČSK může měnit jen VH ČSK, ne VH OS)
b) byl vydán předepsaným způsobem (hlasovala nadpoloviční většina…)
c) byl publikován (zveřejněn)*
Pokud by bylo podmínkou a dle mého názoru by to bylo vhodné, že pokud si nějaká
organizace příjme vlastní normu (rozhodnutí) musí být publikovaná* na stránkách svazu,
jinak je neplatná. Tím by se vyřešilo vše. VV by o normě věděl a pokud by byla
v rozporu… tak by nebyla na stránkách zveřejněna a tudíž by byla neplatná. Vždyť na
stránkách může být záložka-adresář „“Závazné dokumenty ČKS“, kde mohou být v podsložkách-podadresáře
Stanovy, jednací řád… a kromě jiného i třebas pod adresáře všech
dalších organizačních složek a v těch by byly zveřejněny jejich platné právní dokumenty…
a) Neznám do detailu zákony ČR, nicméně můj cit mi říká, že musí existovat zákon, který toto upravuje (tudíž to není třeba upravovat znovu ve stanovách, neboť zákony státu jsou stanovám právně nadřazeny). Pokud by takový zákon neexistoval, pak by např. výkonný výbor ČKS mohl měnit zákony apod.
b) Toto je vyřešeno v sekci 7.
c) Proč ne, ale nechť hlasují pro jen ti, kteří jsou ochotni tuto šílenou administrativu pravidelně dělat
Citace:
Účinnost:
- může být ve vážných případech okamžitě
- nebo zpravidla je lhůta 15 dnů po tom, co byl dokument zveřejněn
- nebo účinnost může být např. za měsíc, dva nebo i rok
- období od platnosti do účinnosti je proto, aby se „členové, lidi, občané“ s normou mohli
seznámit, popřípadě se na ni připravit
- po účinnosti je již norma závazná pro všechny a musí se ní řídit
Není mi jasné, jestli je to myšleno jen pro případ, že dojde k pozastavení rozhodnutí nebo kdykoliv. Každopádně vzhledem k tomu, že se v praxi přijímají rozhodnutí různého charakteru, kdy nastávají extrémní případy, při nichž je třeba rozhodnutí aplikovat okamžitě, stejně tak jako rozhodnutí ovlivňující něco, co nastane za mnoho měsíců, žádnou defaultní lhůtu bych radši nepoužíval. Platnost vždy logicky vyplývá z daného rozhodnutí.
Citace:
různých komisí domnívám se, že by mělo být ze Stanov jasné, jaké komise lze
zřídit, měly by být vyjmenované, zda se pak zřídí, nebo ne bude na rozhodnutí VV
ČKS
Komise je třeba zřizovat operativně podle toho, jak jsou třeba. Např. před lety tu existovala komise pro průzkum mínění hráčů. Pochybuji, že kdokoliv z nás dokáže vyjmenovat všechny komise, které by kdy mohly být zřízeny. A jsem si téměř jist, že pokud bychom potřebovali zřídit nějakou nevyjmenovanou komisi, tak kvůli tomu svolávat valnou hromadu, měnit stanovy a znovu je registrovat na ministerstvu vnitra, není zrovna nejelegantnější cesta.
Citace:
zřizuje a řídí činnost,… zejména revizní komise ČKS zdá se mi celkem
nestandardní, že ORGÁN jakým bezesporu je RK ČSK bude zřizovat VV. Jak
uvádím, jedná se o ORGÁN taky by měl být do bodu 6. co by do ORGÁNŮ ČKS
uveden. Tento orgán by měla jako nezávislý a kontrolní orgán volit VH
ČKS.
To je dobrý nápad, doporučoval bych revizní komisi vyjmout z tohoto článku a volbu jejích členů přidat do kompetence valné hromady + jak navrhuje Milan - uvést revizní komisi jako orgán ČKS. Pokud bude revizní komise uvedena jako orgán ČKS, měl by se vytvořit samostatný odstavec, který bude definovat její činnost, bez toho ze zkušenosti hrozí vrácení stanov ministerstvem vnitra.
Citace:
Řádná valná hromada se schází jedenkrát ročně
Proč 1x ročně? Pokud valná hromada zvolí výkonný výbor, popř. revizní komisi na období delší než 1 rok, co pak budou delegáti na takové schůzi dělat?
Citace:
schvaluje rozpočet na příslušné období
Před nutností, aby rozpočet schvalovala valná hromada, důrazně varuji. Pokud by v průběhu sezóny došlo k tomu, že bude potřeba rychle reagovat na jakoukoliv situaci a přizpůsobit jí rozpočet, bude systém velmi nepružný. Kvůli každé maličkosti bude třeba svolávat valnou hromadu. Obecně by valná hromada měla pokud možno volit ty, kteří jsou schopni rychle zajistit chod svazu ve všech situacích. Po právní stránce samozřejmě valná hromada může rozhodnout o čemkoliv (bez ohledu na to, jestli je to zmíněno ve stanovách či nikoliv), ovšem pokud se její rozhodnutí ukáže ne právě nejlepší, popř. časem zastará, není s tím možné nic dělat do další valné hromady.
Citace:
Členové výkonného výboru ve složení prezident,
tajemník a reprezentanti výkonného výboru jsou voleni na dobu…( dvou let.) schválenou
valnou hromadou. ( To bude měsíc, tři měsíce, nebo pět let??? VV by měl mít možnost
něco udělat, pokud by to byl rok, nevím, dle mého názoru je to málo, optimální jsou ty
dva roky, ale… každopádně by měl být termín funkčního období pevně stanoven.)
Taky bych viděl jako optimální 2 roky, to je minimální časový horizont, za který lze pořádně něco udělat, aby se dostavily hmatatelné výsledky. Vzhledem k tomu, že na délku funkčního období není ve VV jednotný názor, viděl bych nechat rozhodnutí na valné hromadě jako elegantní řešení s tím, že na ní kdokoliv může vystoupit a navrhnout délku funkčního období (sám za sebe bych doporučil nejspíš ty 2 roky).
Citace:
Počet členů výkonného výboru schvaluje na návrh VV, valná hromada (počet musí být lichý).
Tady nevidím důvod, proč by to muselo být nutně na návrh výkonného výboru. Na valné hromadě může vznést návrh kdokoliv - pokud k tomu bude mít co říct někdo z výkonného výboru, může vznést návrh, stejně tak jako kdokoliv jiný.
Citace:
*V jaké výši je určen podíl z členských příspěvků, jak často (ročně, měsíčně…) se
příspěvky platí a jak se zaplacení ČP prokazuje by mělo být ve Stanovách, stejně tak by
měla být stanovena i výše registračního příspěvku (poplatku) a komu se bude platit, zda
ČKS, nebo OS ČKS?
Tady bych viděl stejný problém jako výše a žádný přínos. Jakákoliv změna ve výši členských příspěvků by vyžadovala svolání valné hromady. Nemuselo by jít jen o změnu v částce, stačila by taková maličkost jako přechod na euro a zas bychom tu měli valnou hromadu, další změna stanov a další zasílání na ministerstvo vnitra.
Co se týče otázky, komu se platí, tak tam je myslím zřejmé, že pokud si nějaké členské příspěvky zavede klub, tak klubu a pokud je zavede svaz, tak svazu.
Citace:
Mělo by být zřejmé, na co mohou být a na co rozhodně ne použity peníze z vybraných
členských příspěvků
Pochybuji, že by tohle dokázal někdo dokonale vyjmenovat. Jediný efekt, který v tom vidím, by byla další nutnost svolávání valné hromady pokaždé, kdy by se našla další věc, na kterou by bylo potřeba peníze použít.
Citace:
Finančními prostředky mohou v rámci svých pravomocí a může v souladu se
schváleným rozpočtem disponovat předseda, nebo jím pověřen člen VV, na základě
usnesení VV. členové výkonného výboru. Tito výše jmenovaní mohou Předseda, nebo
jim pověřen člen VV může písemně pověřit k určitým dispozicím i jiné funkcionáře resp.
pracovníky ČKS.
… v rámci svých pravomocí, z textu není zřejmé, kdo a jaké pravomoci má, kromě
prezidenta. Domnívám se, že pokud by rozpočet schvalovala VH, stačilo by to upravit, viz
výše…
Domnívám že, že ty pravomoci jsou dány usnesením výkonného výboru. Tzn. pokud výkonný výbor schválí, že se budou každoročně do zásoby nakupovat poháry se slevou, tak je tu pravomoc koupit poháry se slevou - jasné a jednoduché. Každopádně ta formulace "na základě usnesení výkonného výboru" to dělá jasnější, takže bych ji navrhoval doplnit. Naopak co se týče rozpočtu, o tom jsem se již rozepisoval výše. Co se týče možnosti disponování s financemi, z praxe si nepamatuji, kdy bych osobně utratil jedinou svazovou korunu, tzn. podle tohoto návrhu bych každým banálním nákupem musel někoho pověřovat. Přínos v tom nevidím žádný, jedině spoustu další zbytečné práce, kvůli které se pak nestíhají zásadní věci. To, kdo danou věc koupí, je logickou otázkou, která se řeší při schvalování daného návrhu, takže nevidím důvod k tomu ještě oficiálně někoho pověřovat.
Citace:
Doporučoval bych do orgánů volit i jednoho tzv. náhradníka, který by v případě, že někdo
nebude moci vykonávat svou funkci, by byl již zvolený náhradník na základě schválení
VV (RK) kooptován místo tohoto člena…např. který rezignoval…
Tohle je dobrý směr, umožňovalo by to v případě, že někdo přestane vykonávat svou funkci, jej nahradit okamžitě, navíc by se ušetřila práce s organizováním mimořádné valné hromady. Napište prosím, co si o tom myslíte, pokud by tento bod podpořila potřebná většina členů výkonného výboru, bylo by ještě třeba to blíže ve stanovách specifikovat (za jakých okolností, doladit již se současným návrhem, kde je vyřešeno, že tajemník svazu přebírá pravomoci prezidenta, pokud on není schopný svou funkci vykonávat).
Citace:
5.3 Mezi základní práva a povinnosti členů ČKS patří:
a) účastnit se soutěží řízených ČKS v souladu s příslušnými sportovně technickými
předpisy,
b) právo člena organizovat a pořádat….. soutěže
c) právo člena být volen do orgánů ČKS
To je myslím samozřejmost, která nemusí být ve stanovách. Navíc s tím právem pořádat soutěže bych byl opatrný, aby se např. kandidát na turnaj Masters, jemuž nebyl turnaj schválen, nedomáhal svého práva organizovat soutěž na základě tohoto článku. V principu tam tento článek je jen proto, že ho ministerstvo vnitra vyžaduje, nicméně stejně jsou veškerá práva a povinnosti konkrétně upravena např. v pravidlech, soutěžním řádu atd. - takže tato část stanov je tu hlavně kvůli zákonným povinnostem a ne proto, že bychom ji my potřebovali. Proto by ideálně měla být taková, aby byla co nejméně konkrétní a nevyžadovala změny (kvůli kterým by opět musela být svolána valná hromada a stanovy by procházely zkoumáním ministerstva vnitra).