Zdravím do Čech!
V první řadě díky všem, kteří jste mi drželi palce při prvním turnaji ve Španělsku. Až teď mám trochu času se rozepsat o rozvoji kuličkového sportu tady u nás, tak to alespoň udělám pořádně. Zmíním se o:
1. Nejbližších turnajích
2. Přípravách a průběhu prvního turnaje tuto sobotu
3. Nabité zkušenosti, které by se mohly hodit i vám
Nejbližší turnajePro začátek jsem zvolil strategii 1 turnaje měsíčně, což na základě zkušeností z některých klubů v ČR je dostačující interval pro udržení komunity, nechává dostatek prostoru pro nové pořadatele i dostatek času na propagaci každého z nich. Aktuální termíny jsou průběžně aktualizovány na
http://www.lascanicas.es/calendario-de- ... ciones.php .
V termínovce velmi pravděpodobně přibude turnaj v blízkém městě, který pořádám pro jednu místní organizaci, v níž působím. Zamýšlený termín vychází na polovinu září a kryje se s městskou fiestou, zítra jdeme s prezidentem této organizace na schůzku na radnici s cílem, aby náš turnaj zařadili na program této fiesty.
Úroveň turnajů je logicky ve většině ohledů tam, kde byla v ČR v roce 1999 (rok založení ČKS), nicméně kdybyste měli chuť i tak zažít španělský turnaj na vlastní kůži, rád vás zde uvítám. Bydlím tu v domku, kde v malém počtu vás mohu uvítat jakožto normální návštěvu (2 ložnice, 1 společenská místnost a nahoře taková věžička, která slouží jako skladiště bordelu, ale mohla by se snadno dočasně proměnit na velmi skromnou další ložnici), v případě většího počtu to můžeme pojmout jako půdu u Leoše - prostě se poskládat, kde zrovna bude místo.
Místo si můžete prohlédnout na street view, od obou hřišť, které máme, je to do 25 minut cesty autem, k moři 12:
https://www.google.com/maps/place/161,+ ... f8c80b79fbJak se sem dostat pěkně popisuje na svých stránkách jeden z Čechů žijící v sousedním městě:
http://www.torrevieja.cz/letenky.htmla na
http://www.jaknaletenky.cz doporučuji zaregistrovat se do jeho newsletteru s informacemi o akčních letenkách, má to dost vychytaný, případné akční ceny je schopen zjistit mnohem dřív, než normální smrtelník.
Ideální čas na návštěvu doporučuji na jaře či na podzim, kdy je zde na české poměry stále dost teplo, ceny letenek nižší, na plážích méně turistů a v domovech méně švábů
Přípravy a zkušenosti z prvního turnaje ve ŠpanělskuS velmi lehkými přípravami jsem začal cca před 2 roky, ty že začátku byly zejména o tom se vůbec dorozumět s domorodým obyvatelstvem, loni v květnu, po skončení mého prezidentování v ČKS jsem se pustil do mnohem intenzivnějších příprav. Jednalo se zejména o věci dlouhodobého charakteru, z nichž většinu využiju v horizontu příštích několika měsíců či let - zejména programování, tvorba stránek, překlady textů do španělštiny a angličtiny (v této oblasti žije několik desítek tisíc imigrantů z různých koutů Evropy, takže většina textů, co jdou na veřejnost, je třeba mít v obou jazycích) - tj. věci, na které že zkušenosti z ČR nebývá tolik času, kolik by člověk chtěl, takže připravit si je v klidu předem a vlastní turnaje začít pořádat až po roce byla neopakovatelná příležitost, které jsem pochopitelně využil.
Poslední měsíce jsem se kuličkám věnoval na full-time a vzhledem k tomu, že u nás věci zpravidla trvají o trochu déle, několikrát jsem posunoval termín prvního turnaje. V ruce jsem povolení držel přesně 70 hodin před začátkem turnaje
O něco dříve jsem však měl v emailu oficiální příslib, takže na propagaci zbylo 10 dnů, tj. cca 120 hodin času.
Ten jsem využil pro mix několika různých strategií:
1. Emailové pozvánky na kontakty že Španělska získané v minulosti diky založení Světové kuličkové federace.
2. Pozvánky v lokálních diskusních fórech.
3. Pozvánky v lokálních skupinách na Facebooku.
4. Vytvoření a propagace události na Facebooku.
5. Pozvánky na stránkách Facebooku související s kuličkami a lokální stránky (radnice, národností spolky, stránky věnované životě v místních obcích…)
6. Servery se seznamama akcí, obdoba českého Kudy z nudy.
7. Letáky za stěrače aut.
8. Tisková zpráva do 65 lokálních i národních médií a 5 tiskových agentur.
9. Také byly nějaké přístupy na naše stránky ze španělské verze stránek Světové federace. Jsem rád, že jsem už před lety myslel pár tahů dopředu a díky kvalitnímu linkbuildingu dostal španělskou verzi stránek Světové federace na 1. místo v Google na výrazy jako turnaje v kuličkách apod. Algoritmus Google moc nefandí novým stránkám a zvýhodňuje ty s letitou historií, takže díky tomuto kroku máme k dispozici traffic, kterého bychom s našimi národními stránkami
http://www.LasCanicas.es v nejbližší době jen tak nedosáhli.
10. ...a nejspíš další věci, které si teď už nepamatuju.
Výsledky v podobě čísel jsou prakticky na totožné úrovni, jako když jsem rozjížděl kuličky v ČR: na turnaj na základě propagace přišlo 7 lidí, 1 dalšího jsem odlovil na místě, 4 z nich se zúčastnili vlastního turnaje. Co se týče atmosféry na turnaji, něco tak úžasného jsem už dlouho nezažil - opravdu skvěle jsme si to užili a jen jsem se utvrdil v tom, že ve společnosti s takovouto mentalitou je obrovský potenciál. Další kroky budou pokračovat ve strategiích, jež se osvědčily a částečně zkoušet nové a analyzovat výsledky, neboť ne vše funguje stejně jako v ČR.
Nabyté zkušenosti, které by se vám mohly hodit1. Letáky - působí to pracně a nezábavně, alespoň do okamžiku, kdy máte čísla. Přihlášky obsahovaly dotaz, kde se hráč o turnaji dozvěděl, takže bylo možné vyhodnotit jakés takés výsledky (vzhledem k počtu příchozích je tu prostor pro nemalou statistikou chybu, ale lepší než nic). Letáky jsou prostě taková klasická jistota, když jich roznesete fakt hodně, někdo přijde. Pokud roznášíte v mi, kde se vám líbí, je to super procházka. Vy, kteří máte možnost pracovat ve více lidech, tím můžete dosáhnout slušných výsledků.
2. Tiskové zprávy jsem posílal v noci z neděle na pondělí 6 dnů před turnajem s cílem, aby vyšly v daném týdnu. Z ČR mám zkušenost, že když je pošlete moc s předstihem, zejména lokální média je otisknou hned. Ideálního efektu ovšem dosáhnete, pokud si lidé zprávu přečtou krátce před akcí - zavaleni informacemi rychle zapomínají. V tomto případě ovšem zkušenost pracovala proti mně - zdá se, že by bývalo lepší ji odeslat dříve. Na tisk jsem dost spoléhal, protože vím, na co rádi slyší a přesně to jsem jim dokázal nabídnout. Článek nakonec vyšel asi jen ve 3 novinách, a ačkoli všechny měly dobrý obsah (jeden článek byl celostránkový), tato strategie zůstala daleko za očekáváním. Může to být do jisté míry španělským stylem života, který je pomalejší, nicméně soudě dle komunikace s jedním redaktorem, který mi v pondělí psal, jestli mu poskytnu rozhovor a okamžitě jsem mu potvrdil, že ano, mi dotazy poslal až ve čtvrtek v noci s omluvou, že během prázdnin je jich v redakci málo a nestíhají. To je námět k zamyšlení bez ohledu na zemi, kde působíme, takže pokud pracujete s médii, v letních měsících doporučuji brát na tuto možnost zřetel.
3. Pozvánky v lokálních skupinách nejsou žádný zázrak, ale divili byste se, kolik jich je. Napíšete si jeden či několik textů, ty pak jednoduše zkopírujete a vložíte - jde tak oslovit hodně lidí najednou. To samé ve vašem případě platí pro lokální fóra (vám stačí mít text v jednom jazyce).
4. Existují rozkládací párty stany. Plachtu mají přímo na konstrukci. Koupil jsem jeden na Amazonu s očekáváním, že ho snadněji sám rozložím. Nakonec se ukázalo, že pro jednotlivce by byla snazší stavba toho klasického, nicméně ve dvou je to něco fantastického - otázka jedné minuty.
5. Ozvučení jsem koupil za stejnou cenu co to, které jsem nechal v ČR. Má 20 kg, akumulátor co vydrží 5+ hodin a potenciál způsobit ohluchnutí. Značka se jmenuje Ibiza Sound. S počítačem (telefonem, tabletem) umí komunikovat přes Bluetooth. Super hračka, doporučuju
6. Pokud byste někdo emigroval do země, kde může několik měsíců nepršet a chtěli tam pořádat turnaje, můžete narazit na tak vyprahlou půdu, že důlky po jednom rýpnutí lopatkou doděláte štětečkem.