Chystám se k návrhu přesné formulace. Situaci řeší čl. 3.11 pravidel:
Citace:
Dojde-li k zastavení jedné či více kuliček vnějším faktorem, který se pohne kdykoliv od okamžiku odhození nebo cvrnknutí do kuličky až do zastavení všech pohybujících se kuliček, případně k posunutí jedné či více kuliček v kterýkoliv okamžik, vrací se tyto na původní pozici. Není-li možno u všech zjistit, kde se nacházely, tyto se seberou a hází se znovu z čáry hodu v pořadí, v jakém hráči házeli na začátku dané hry. Poté se pokračuje ve hře standardním způsobem.
Dojde-li v případě úspěšného odcvrnkávání, kdy kulička odcvrnkávajícího hráče trefila kuličku soupeře, k zastavení jedné či více kuliček vnějším faktorem, který se pohne kdykoliv od okamžiku cvrnknutí do kuličky až do zastavení všech pohybujících se kuliček, má odcvrnkávající hráč na výběr z těchto možností:
* Obě kuličky umístí na původní místo a hraje znovu.
* Obě kuličky ponechá na místě, kde skončily.
Jak vidno, situace je malinko ztížena tím, že zaražená kulička při rozhozu je řešena společně s dalšími podobnými situacemi. Nastává tedy otázka, zdali z výše uvedeného odstavce vyjmout pouze situaci týkající se rozhozu a pro ni vytvořit vlastní odstavec nebo návrh nového pravidla vztáhnout i na situaci, kdy dojde k zastavení kuličky, se kterou hráč cvrnká.
Vzhledem k tomu, že řešení je z pohledu zvýhodnění/poškození zahrávajícího hráče, myslím, že by to šlo vztáhnout i na cvrnkání. Stačila by drobná úprava:
Poškození házejícího/cvrnkajícího:
-> umístění na předpokládanou pozici, kde by skončila, na základě dohody obou hráčů
-> zahrávající rozhodne o jedné ze tří variant:
----> 1. ponechání kuličky v místě, kde skončila
----> 2. umístění kuličky do místa, kde byla zaražena
----> 3. nový hod/cvrnk
...namísto pouze nového hodu. U rozhozu by toto rozšíření ničemu nevadilo, jen by v praxi nejspíš byla nejčastěji využita varianta nového hodu, protože předpokládaná pozice by se mohla určovat těžko a z dalších variant by pravděpodobně nový hod byl pro zahrávajícího nejvýhodnější.
Při zvýhodnění zahrávajícího by vše mohlo zůstat stejné, pouze by se uvedlo, že se kromě hodu jedná i o cvrnk:
-> umístění na předpokládanou pozici, kde by skončila, na základě dohody obou hráčů
-> soupeř rozhodne o jedné ze tří variant:
----> 1. ponechání kuličky v místě, kde skončila
----> 2. umístění kuličky do místa, kde byla zaražena
----> 3. nový hod/cvrnk
Když půjde ještě dál, poškození cvrnkajícího se může týkat i odcvrnkávání. Když jsem si v hlavě prošel tuto variantu, tak mi přijde, že se příliš neliší od současné situace. Současná situace při odcvrnkávání neřeší problém, ale minimalizuje nespravedlnost, která vznikne zaražením - dříve se cvrnk opakoval a protože odcvrnk se povede dobře málokdy, tak opakování bylo větší zlo než nechat kuličku tam, kde skončila. Použití nového návrhu by znamenalo šanci na ještě spravedlivější řešení s tím, že pokud nedojde k dohodě mezi hráči, tak poškození cvrnkajícího bude maximálně ve stejné míře, jako je tomu doposud.
Dále ve stejné větě čl. 3.11, která řeší zaražení kuličky při rozhozu, je ošetřena situace, kdy dojde k posunutí kuliček, které leží na hrací ploše (nikdo s nimi v danou chvíli nehraje). Tato situace se řeší návratem kuliček na místo, kde byly, popř. novým hodem, když to nejde. Vzhledem k tomu, že podobným způsobem se řeší posunutí kuličky hráčem, kterou řeší začátek čl. 3.11, přesunul bych řešení této situace právě na začátek čl. 3.11.
Takže rozvinu tuto myšlenku a pokusím se formulovat 1. návrh finálního znění čl. 3.11. Všimněte si, že současný čl. 3.11 nehovoří pouze o jedné kuličce, ale bere v potaz i fakt, že zaražená kulička může změnit polohu i jiných kuliček. Proto ve finálním návrhu pracuji i s touto situací. Čl. 3.11 také hovoří o zastavení kuličky, což přesně nevystihuje všechny situace, o kterých se zde bavíme. Ve svém návrhu jsem tedy nahradil slovo "zastavení" pojmem "ovlivnění pohybu". Nejspíš by se dal vymyslet lepší pojem, budu rád za případné návrhy, které vystihují všechny situace, které tento návrh ošetřuje.
Protože jak při zvýhodnění, tak znevýhodnění zahrávajícího, se na 1. místě hráči pokusí dohodnout, dal jsem návrhu strukturu, kdy se nejdřív zmiňuje dohoda a teprve poté se rozlišuje, zda došlo ke zvýhodnění či naopak.
Takže konkrétní návrh:Tuto část čl. 3.11
Citace:
Posune-li hráč omylem některou (ať svou či soupeřovu) kuličku (např. kopnutí do kuličky), vrací se tato na původní pozici. Nelze-li zjistit, kde se nacházela, řeší se situace následovně:
* Jde-li o kuličku hráče, který zavinil její posunutí, umístí ji na čáru hodu, odkud pokračuje cvrnkáním kdykoliv během dané hry (za předpokladu, že je na řadě).
* Jde-li o kuličku soupeře, ve chvíli, kdy má pokračovat ve hře, ji hází znovu z čáry hodu. Poté ještě pokračuje ve hře jedním cvrnknutím, přičemž může hrát libovolnou kuličkou.
Dojde-li k zastavení jedné či více kuliček vnějším faktorem, který se pohne kdykoliv od okamžiku odhození nebo cvrnknutí do kuličky až do zastavení všech pohybujících se kuliček, případně k posunutí jedné či více kuliček v kterýkoliv okamžik, vrací se tyto na původní pozici. Není-li možno u všech zjistit, kde se nacházely, tyto se seberou a hází se znovu z čáry hodu v pořadí, v jakém hráči házeli na začátku dané hry. Poté se pokračuje ve hře standardním způsobem.
Dojde-li v případě úspěšného odcvrnkávání, kdy kulička odcvrnkávajícího hráče trefila kuličku soupeře, k zastavení jedné či více kuliček vnějším faktorem, který se pohne kdykoliv od okamžiku cvrnknutí do kuličky až do zastavení všech pohybujících se kuliček, má odcvrnkávající hráč na výběr z těchto možností:
* Obě kuličky umístí na původní místo a hraje znovu.
* Obě kuličky ponechá na místě, kde skončily.
navrhuji zaměnit takto:
Citace:
Při posunutí jedné či více nepohybujících se kuliček (např. kopnutí do kuličky) se kulička vrátí na původní pozici. Nelze-li původní pozici zjistit, řeší se situace takto:
* Jde-li o kuličku hráče, který zavinil její posunutí, umístí ji na čáru hodu, odkud pokračuje cvrnkáním kdykoliv během dané hry (za předpokladu, že je na řadě).
* Jde-li o kuličku hráče, který nezavinil její posunutí, ve chvíli, kdy má pokračovat ve hře, ji hází znovu z čáry hodu. Poté ještě pokračuje ve hře jedním cvrnknutím, přičemž může hrát libovolnou kuličkou.
Dojde-li k ovlivnění pohybu jedné či více kuliček vnějším faktorem, který se pohne kdykoliv od okamžiku odhození nebo cvrnknutí do kuličky až do zastavení všech pohybujících se kuliček, umístí hráči po vzájemné dohodě tyto kuličky na místo, kde by dle jejich předpokladu skončily. Nedojde-li k dohodě, řeší se situace takto:
* Pokud došlo k poškození zahrávajícího, ten si vybere jednu z následujících variant:
1. Ponechání kuličky na její pozici.
2. Umístění kuličky do místa, kde došlo k ovlivnění jejího pohybu.
3. Nový hod/cvrnk.
* Pokud došlo ke zvýhodnění zahrávajícího, jeho soupeř vybere jednu z následujících variant:
1. Ponechání kuličky na její pozici.
2. Umístění kuličky do místa, kde došlo k ovlivnění jejího pohybu.
3. Nový hod/cvrnk.
Pokud se hráči neshodnou, zda došlo k poškození či zvýhodnění zahrávajícího, pokusí se rozhodčí učinit rozhodnutí na základě informací hráčů či hodnověrných svědectví. Nebude-li rozhodčí schopen situaci objektivně posoudit, nařídí nový hod/cvrnk.
Mírné OT: Pokud by měl někdo stále pocit, že je to příliš dlouhé, navrhovaná verze je pouze o 18 slov delší než původní část čl. 3.11, kterou nahrazuje (341 slov místo původních 323, tj. o 5,57 % více). Přitom situaci řeší výrazně důkladněji.